Wystawa

Posted on Posted in Archiwum, Archiwum wystaw

Skamieniały jeździec – grafika z Archiwum Sztuki w Beeskow

Arno Rink, Skamieniały jeździec, ilustracja do Pieśni powszechnej Pabla Nerudy, 1978

Poprzez wystawę w Muzeum Lubuskim w Gorzowie Wielkopolskim, największym mieście województwa lubuskiego, Archiwum Sztuki Beeskow chce w zwrócić uwagę na artystyczną jakość bogatych zbiorów grafiki, które ma w posiadaniu. Zbiory te obejmują około 13 tysięcy drukowanych grafik autorstwa prawie tysiąca artystek i artystów żyjących i tworzących w NRD w latach 1949-1989. W roku 2010 na zamku Beeskow zaprezentowano po raz pierwszy portrety artystyczne ze zbiorów „Krąg Arsenału” Muzeum Lubuskiego. Kolejną wystawą zamanifestować chcemy ponownie wspólną wolę trwałej polsko-niemieckiej współpracy.

Tytuł wystawy „Skamieniały jeździec” odnosi się do litografii wykonanej przez artystę Arno Rinka. Jest ona wynikiem intensywnej konfrontacji artysty z poematem „Pieśń powszechna” napisanym w latach 1948-49 w Chile przez Pabla Nerudę. Grafikę określić można mianem tłumaczenia na język plastyki poetycko utkanego świata języka i sposobu wyrazu Pabla Nerudy. „Skamieniały jeździec” to autonomiczna, bogata w skojarzenia postać, która z powodzeniem stawia czoła prefabrykowanym, wszechobecnym obrazom i symbolizuje szczególną rolę grafiki artystycznej w NRD.
Widoczny zwrot w kierunku grafiki artystycznej rozpoczął się na początku lat 50-tych od działalności grupy młodych absolwentów szkół wyższych w Lipsku, między innymi Bernharda Heisiga, Wolfganga Mattheuera, Gerharda Kurta Müllera i Wernera Tübke. Wystawa prezentuje prace graficzne tych znaczących pedagogów Wyższej Szkoły Grafiki i Sztuki Edytorskiej w Lipsku oraz ich następców, a tym samym zupełnie różne sposoby artystycznego wyrazu. Na wystawie pokazujemy jednak także graficzne klejnoty z centrów artystycznych w Dreźnie, Halle i Berlinie.
Od lat 70-tych grafika cieszyła się w NRD bardzo dużym uznaniem, a z biegiem czasu wyraźnie zyskała na popularności. Prywatne użytkowanie pras drukarskich stwarzało poza tym wolną przestrzeń dla wypowiedzi artystycznych, której nie było poza tym oficjalnie w kraju z uwagi na państwową kontrolę mediów i drukarni. Także kolekcjonerzy i odwiedzający wystawy widzowie rozwijali swą polityczną i artystyczną percepcję i wykształcili różne rodzaje interpretacji, aby estetycznie dotrzymać kroku wymagającej grafice. W latach 80-tych przede wszystkim młodzi artyści, jak Falko Behrendt, Lutz Dammbeck, Gerd Mackensen czy Otto Sander Tischbein próbowali z dala od zalecanych tematów i zużytych estetycznych torów rozwinąć własny język artystyczny, w którym zaobserwować można zwrot w kierunku bardzo osobistego sposobu widzenia i włączenie nowych mediów.
Mimo formalnego równouprawnienia oraz równych kwalifikacji artystycznych kobiety odgrywały w zorganizowanym życiu artystycznym rolę podrzędną i nie zyskały należnego im uznania. Jeżeli dokładniej przyjrzymy się grafikom poszczególnych artystek, jak Lindy Bischof, Petry Flemming, Ingrid Goltzsche, Sabiny Grzimek, Nurii Quevedo czy Charlotty Pauly, to okaże się, że to właśnie ten emocjonalnie bardzo naładowany napięciem i subtelnie wchodzący w głąb język obrazów wielokrotnie wzbogaca akademicki gatunek grafiki.
Z okazji wystawy ukaże się w trzech językach folder, w którym zaprezentowano postacie 50 artystek i artystów wraz z ich dziełami.

Ekspozycję można zwiedzać do 30 listopada 2011 roku w Oficynie Zespołu Willowo-Ogrodowego przy ul. Warszawskiej 35. Serdecznie zapraszamy!
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego współpracy transgranicznej Polska (województwo lubuskie) – Brandenburgia 2007-2013, Funduszu Małych Projektów i Projektów Sieciowych Euroregionu Pro Europa Viadrina.
 
Pokonywać granice poprzez wspólne inwestowanie w przyszłość. 
 
Informacje dotyczące Archiwum Sztuki Beeskow

Od roku 2002 Urząd Kultury i Sportu Powiatu Odra-Sprewa prowadzi Archiwum Sztuki w Beeskow. W jego zbiorach znajduje się około 23 tysięcy eksponatów, przede wszystkim obrazów, grafik, rysunków i akwareli, które wcześniej były w posiadaniu byłych partii, organizacji masowych, Funduszu Kultury NRD oraz Magistratu Berlina Wschodniego. Obrazy powstawały na zlecenie lub w ramach konkursów artystycznych. Inne dzieła weszły w posiadanie organizacji masowych w wyniku ich zakupu lub zostały im podarowane. Wiele z tych dzieł sztuki znaleźć można było przed rokiem 1989 w budynkach publicznych we wszystkich okręgach NRD. W roku 1994 zbiory sztuki przeszły na własność nowych niemieckich krajów związkowych. Zasoby krajów związkowych Meklemburgia/Pomorze Przednie, Brandenburgia oraz Berlin zostały zgromadzone w przebudowanym spichlerzu w Beeskow.
Muzeum Lubuskie

Wojciech Popek, tel. +48 95 7225468, e-mail: w.popek@archiwum.muzeumlubuskie.pl, www.archiwum.muzeumlubuskie.pl
dr Simone Tippach-Schneider – kuratorka wystawy, tel. +49 176 5758 6463, e-mail: s.tippach@alice-dsl.net
Archiwum Sztuki Beeskow
Dr Ilona Weser – dyrektor Archiwum Sztuki (Kunstarchiv) Beeskow, powiat Odra-Sprewa, Breitscheidstraße 7, 15848 Beeskow, tel. +49 3366 35-1400, e-mail: ilona.weser@landkreis-oder-spree.de, www.kunstarchiv-beeskow.de