Polskie powojenne motocykle

Posted on Posted in Archiwum, Archiwum wystaw

Muzeum Lubuskie im. Jana Dekerta w Gorzowie Wlkp.

zaprasza na

POLSKIE POWOJENNE MOTOCYKLE AMBITNE KONSTRUKCJE W NIEŁATWYCH CZASACH

Wystawa dostępna od dnia 19.04.2009 r.
przy ul. Fabrycznej 1-3 w Gorzowie Wlkp.

   Wystawa ukazuje motocykle zaprojektowane i wykonane w Polsce po II Wojnie Światowej – do końca lat sześćdziesiątych XX-go wieku np. Sokół 125, SHL M04, WFM M06, Junak M07 i inne. Odtworzenie zniszczonego przemysłu motoryzacyjnego było wówczas możliwe jedynie dzięki ocalałym konstruktorom, technikom oraz robotnikom, którzy w okresie międzywojennym pracowali w krajowej motoryzacji. To właśnie tacy ludzie jak np. inż. Tadeusz Heryng z Państwowych Zakładów Inżynieryjnych (wcześniej CWS), czy inż. Rafał Ekielski z SHL (Suchedniowska Huta Ludwików) wprowadzili profesjonalne metody produkcji (mimo odmiennej sytuacji ustrojowej) i przyczynili się do edukacji technicznej nowego pokolenia (w zakładach pracy i na wyższych uczelniach). Na wystawie oprócz polskich powojennych motocykli możemy zobaczyć również unikatowe, oryginalne dokumenty z fabryk: WFM, SHL i WSK (rysunki techniczne, charakterystyki konstrukcji, zdjęcia itd.). Kontekst wystawy dopełniają: zabytkowe instrukcje obsługi, pisma i książki motoryzacyjne, reklamy z epoki oraz inne eksponaty z lat 40-tych, 50-tych, 60-tych itd.
Na koniec należy wspomnieć, że w tym roku przypada osiemdziesiąta rocznica powstania pierwszych polskich motocykli (1929 rok – uruchomienie produkcji obydwu pojazdów): CWS M55 – wyprodukowanego przez PZInż. w Warszawie oraz Lech – wyprodukowanego przez wytwórcę „Lech” w Opalenicy Wielkopolskiej. Twórcom, kontynuatorom oraz miłośnikom polskiej motoryzacji zadedykowana jest ta wystawa.

GŁÓWNI PRODUCENCI MOTOCYKLI ORAZ SILNIKÓW W POWOJENNEJ POLSCE

– WFM Warszawska Fabryka Motocykli, wcześniej Państwowe Zakłady Samochodowe, producent motocykli Sokół125, WFM M06 i OSA 150/175, produkcja od 1947 do 1966 roku (korzenie fabryki – Państwowe Zakłady Inżynieryjne w Warszawie1929-1939)
– SHL Kieleckie Zakłady Wyrobów Metalowych (funkcjonująca pod przedwojennym logiem SHL, czyli Suchedniowska Huta Ludwików), uruchomienie produkcji w 1948 roku, natomiast zakończenie w 1970.
– WSK Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego Świdnik, produkcja motocykli w latach 1954/55 – 1984
– SFM Szczecińska Fabryka Motocykli, produkcja pierwszych motocykli w latach 1956/57, zakończenie w 1966 roku
– KOMAR/ROMET Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom Romet, rozpoczęcie produkcji nastąpiło w 1960 roku, produkcja do początku lat 90-tych XX wieku
– RYS/ŻAK Zakłady Metalowe we Wrocławiu-Zakrzowie, produkcja w latach 1957 – 1963
– NOWA DĘBA SILNIKI 125 cm3 i 50 cm 3 (stosowane w motocyklach WSK i Komar/Romet) – przedsiębiorstwo produkcyjne z Nowej Dęby wywodzi się od powstałej w 1939 roku „Wytwórni Amunicji Nr 3” (część przedwojennego Centralnego Okręgu Przemysłowego)
– SILNIKI S03 350 cm3 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi

POLISH POST-WAR MOTORCYCLES. AMBITIOUS CONSTRUCTIONS IN DIFFICULT TIMES

The exhibition presents motorcycles designed and made in Poland after World War II – until the end of the ’60s of the 20th century, e.g. Sokół 125, SHL M04, WFM M06, Junak M07 and other. Reconstruction of ruined motor industry was possible at that time only thanks to survived engineers, technicians and workers who worked in national motorisation during interwar period. Such people like e.g. engineer Tadeusz Heryng from PZInż (former CWS), or engineer Rafał Iskierski from SHL implemented professional production methods (despite different political system) and contributed to technical education of new generation (in workplaces and at universities). At the exhibition, besides Polish post-war motorcycles, we can also see unique, original documents from factories: WFM, SHL and WSK (technical drawings, construction details, photos, etc.). The exhibition is complemented by old operating manuals, automobile magazines and books, advertisements and other exhibits from the 40s, 50s and 60s.
Finally, it is worth mentioning that this year is the 80th anniversary of first Polish motorcycles: CWS M55 – manufactured by PZInż in Warsaw and Lech – manufactured by „Lech” maker in Opalenica Wielkopolska. This exhibition is dedicated to the creators and continuers of Polish motorisation.Omawiane przedsięwzięcie mogło się odbyć – w tak szerokim zakresie – jedynie dzięki uprzejmości wielu osób, które to wypożyczyły unikalne eksponaty i materiały motoryzacyjne, szczególne podziękowania należą się Panu Andrzejowi Tecławowi z Wielkopolski.
Organizacja wystawy: Muzeum Kultury Dawnej w Dobrojewie/MUZEUM LUBUSKIE im. Jana Dekerta w Gorzowie Wlkp.

<

–>